ایجاد سطحی هموار و صاف، تأثیر بسیار بالایی در افزایش ایمنی رانندگان و همچنین توسعه حملونقل کشور دارد. عامل اصلی ایجاد هموارسازی جادهها نیز آسفالت است که انواع مختلفی دارد. دو دسته اصلی از مهمترین انواع آسفالت، آسفالت سرد و گرم نام دارد. تفاوت آسفالت سرد و گرم در مواد اولیه ساخت و کاربردهای مختلف آنهاست که در این مقاله قصد داریم بهصورت دقیق به بررسی آنها بپردازیم.
آسفالت چیست و چه انواعی دارد؟
برای بررسی تفاوت آسفالت سرد و گرم، در ابتدا نیاز است که با ماهیت این ماده و انواع اصلی آن آشنا باشید. بهطورکلی آسفالت به مادهای سیاهرنگ که ترکیبی از شن، ماسه و قیر است گفته میشود. ترکیب این مواد با یکدیگر باعث ایجاد مادهای چسبناک شده که به دلیل ایجاد سطحی صاف و هموار و همچنین عایق بودن در برابر رطوبت، کاربردهای مختلفی در جادهها، باندهای فرودگاه، پشتبامها و برخی زیرسازیها دارد.
آسفالت به سه دسته اصلی آسفالت سرد، آسفالت گرم و آسفالت حفاظتی تقسیمبندی میشود. طرز تهیه آسفالت و همچنین کاربردهای مختلف آن، باعث ایجاد این دستهبندیشده است. برای انتخاب مناسبترین نوع آسفالت، نیاز است که با انواع آسفالت و کاربردهای آنها آشنایی کاملی داشته باشید. در ادامه به بررسی دو نوع اصلی آسفالت یعنی آسفالت سرد و گرم میپردازیم.
آسفالت سرد چیست و چه کاربردهایی دارد؟
نوعی از آسفالت که بهاصطلاح آسفالت سرد و یا Cold Mix نام دارد، از ترکیب امولسیون قیر یا قیرهای محلول همراه با سنگدانهها و متریالهایی از این جنس ساخته میشود. این مواد در دمای محیط با یکدیگر ترکیب شده و به دلیل رطوبت موجود در آن، قابلیت حمل و پخش در مسیرهای طولانی را دارد. پس از هموارسازی مسیر توسط آسفالت سرد، رطوبت موجود در آن توسط گرمای محیط از بین رفته و مناسب برای استفاده میشود.
این نوع آسفالت به دلیل طرز ساخت و مواد بهکاررفته در آن، کاربرد زیادی در لایههای روسازی دارد و اغلب برای قشرهای رویه و آستر مورداستفاده قرار میگیرد. این نوع آسفالت، مناسب جادهها و مسیرهایی با ترافیک سنگین نبوده و بیشتر برای مسیرهایی که ترافیک سبکی دارند، استفاده میشود. از دیگر کاربردهای آسفالت سرد میتوان به ایجاد لایه در کف مکانهای ورزشی، لکهگیری و روسازی جادهها و همچنین پرکردن چالهها و ترکهای جاده اشاره کرد.
انواع مختلف آسفالت سرد
آسفالت سرد را باتوجهبه طرز تهیه و نحوه اجرای آن، میتوان به دو دسته کارخانهای یا امولسیونی و مخلوط تقسیمبندی کرد. طرز تهیه آسفالت سرد امولسیونی در کارخانهها انجام میشود و ماده ایجاد شده برای استفاده، به محل مورد مصرف حمل میشود. این نوع آسفالت سرد به دلیل نفوذپذیری بالا، در محلهایی که ایستایی آب مشکلات مختلفی را به وجود میآورد، کاربرد بسیار زیادی دارد.
نوع دیگری از آسفالت سرد، آسفالت سرد مخلوط نام دارد که هم در محل مورداستفاده و هم در کارخانهها ساخته میشود. در مکانهایی که آسفالت سرد مخلوط ساخته شده و مورداستفاده قرار میگیرد، ابتدا سنگریزهها و متریالهای سنگی مختلف روی سطح موردنظر ریخته شده و سپس قیرپاشی روی آنها انجام میشود. در کارخانهها نیز مواد این نوع آسفالت سرد، از قبل با یکدیگر ترکیب شده و پس از حمل در مکان مشخص مورداستفاده قرار میگیرد.
آسفالت گرم چیست و چه بخشهایی دارد؟
برای آشنایی با تفاوت آسفالت سرد و گرم، در این بخش به بررسی جداگانه آسفالت گرم و قسمتهای مختلف آن میپردازیم. بهطورکلی بهنوعی از آسفالت که بهصورت گرم ساخته شده و مورداستفاده قرار میگیرد، آسفالت گرم گفته میشود.
طرز تهیه آسفالت گرم به این صورت است که مواد اولیه آن مانند مصالح سنگی که شامل شن و ماسه میشود، در دمایی حدود 105 تا 163 درجه سانتیگراد با قیر مخلوط شده و بهصورت خمیری شکل و داغ، در محل موردنظر ریخته میشود. در ساخت این نوع آسفالت، حجم زیادی از مواد را مخلوطهای سنگی تشکیل داده که باعث مناسب بودن آن برای مسیرهای پرترافیک و سنگین مانند فرودگاهها و اتوبانها میشود.
آسفالت گرم یا همان بتنهای آسفالتی، از بالاترین رویه به بخشهای مختلفی شامل قشر رویه، آسفالت آستر، اساس قیری و ماسه آسفالت تقسیمبندی میشوند. بالاترین لایه این نوع آسفالت، قشر رویه نام دارد که به دلیل تماس فیزیکی زیاد با اشیا مختلف، از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. لایه بعدی که از سنگدانههایی با قطر 5 تا 19 میلیمتر تشکیل میشود، قشر آستر نام دارد و لایه بعدی نیز، اساس قیری نام دارد. سنگدانههای این لایه قطر بیشتری نسبت به لایه آستر دارند و قیر استفاده شده در آن نیز از قشر رویه کمتر است.
تفاوت آسفالت سرد گرم
باتوجهبه مطالب گفته شده، تفاوت آسفالت سرد و گرم را در نحوه اجرا و همچنین طرز ساخت و تهیه آنها میتوان بررسی کرد. بهعنوانمثال یکی از تفاوتهای اصلی آسفالت سرد با آسفالت گرم، نحوه حملونقل و نگهداری آن است. آسفالت سرد را میتوان در مسیرهای طولانی حمل کرد و یا مدتزمان زیادی نگهداری کرد اما آسفالت گرم باید پس از ساخت و تهیه، بلافاصله مورداستفاده قرار بگیرد و زمان زیادی از ترکیب مواد با یکدیگر نگذشته باشد.
از طرف دیگر ساخت و تهیه آسفالت سرد در دمای محیط انجام شده و با همان دما، در سطح موردنظر مورداستفاده قرار میگیرد اما برای ساخت و استفاده آسفالت گرم، نیاز به استفاده از دمای نسبتاً بالایی است. طرز تهیه این نوع آسفالتها نیز یکی دیگر از تفاوتهای آنهاست؛ به این صورت که آسفالت گرم از ترکیب سنگدانههای ریز و قیر که در کارخانهها وجود دارند ساخته میشود اما آسفالت سرد، ترکیب سنگدانهها با قیر محلول یا همان قیرابه است.
انتخاب بهترین نوع آسفالت
برای انتخاب بهترین نوع آسفالت از میان آسفالت سرد و گرم، باید به مکان مورداستفاده توجه کرد. به طور مثال اگر قصد هموارسازی مسیرهایی با ترافیک بالا و حجم سنگین را دارید و یا میزان نفوذناپذیری سطح اهمیت بالایی دارد، آسفالت گرم انتخاب بهتری خواهد بود. بااینحال برای انتخاب بهترین نوع آسفالت، باید به عوامل مختلفی مانند مواد استفاده شده در آن، طراحی مناسب برای سطح موردنظر و همچنین زیرسازی مناسب و اجرای صحیح عملیات توجه داشته باشید.
جمعبندی
آشنایی با تفاوت آسفالت سرد و گرم و کاربردهای هر یک، تأثیر زیادی در انتخاب بهترین نوع آسفالت خواهد داشت. در این مقاله به معرفی دو دسته اصلی آسفالت و بررسی ویژگیها و کاربردهای هرکدام پرداختیم. درصورتیکه قصد دریافت مشاوره بیشتر در این زمینه را دارید، میتوانید با کارشناسان ما در تماس باشید.
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.