مشخصات آسفالت خوب چیست ؟

همان‌طور که می‌دانید آسفالت یک عنصر بسیار کاربردی برای سطوح مختلف و در مدل‌های متنوع است. آسفالت‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام برای وضعیت‌های جوی متفاوت مناسب هستند. در کل، 3 نوع آسفالت گرم، نرم و حفاظتی وجود دارد. بهتر است بدانید که آسفالت نرم برای مکان‌هایی استفاده می‌شود که آسفالت سرد در آن مکان هیچ کاربردی ندارد. این شرایط برای آسفالت حفاظتی نیز چنین است. اما آیا به‌طور جزئی‌تر می‌دانید که هر یک از آسفالت‌ها چه مصارفی دارند و یا اینکه مشخصات آسفالت خوب چیست؟

مشخصات آسفالت خوب
مشخصات آسفالت خوب

مجموعه ایزوگام در این مقاله قصد دارد تا در ارتباط با مشخصات آسفالت خوب را توضیح کلی و مطلوبی ارائه دهد و مخاطبان عزیز را با یک آسفالت خوب و مطلوب آشنا کند.

آسفالت خوب چه نوع آسفالتی است؟

همان‌طور که مشخص است آسفالت از یک ماده جامد مانند و ترکیبی از مصالح مخصوص مانند ماسه، شن و قیر ترکیب می‌شود. محصول نهایی با عنوان آسفالت به‌دست می‌آید که کاربرد زیادی در صنعت راهسازی دارد. قابلیت چسبناک بودن آسفالت باعث می‌شود تا از آن به‌عنوان یک عایق مطلوب برای زیرسازی، جاده‌های اصلی و باندهای فرودگاهی استفاده ‌شود. همان‌طور که در مطالب قبلی مطالعه کردید، آسفالت‌ها انواع مختلفی دارند ما برای اینکه بدانیم کدام نوع از آسفالت‌ ها خوب و مطلوب هستند باید به ذکر مشخصات هر یک از آن‌ها اشاره کنیم.

  • آسفالت گرم

این نوع آسفالت با ماده‌ای به نام قیر ترکیب شده و در حالت گرم به سطح زمین پخش می‌شود. در آسفالت گرم، ماده اصلی قیر و ماده فرعی شن است. نحوه تولید این آسفالت در کارخانه و در دمایی بین 105 تا 163 سانتیگراد است. به این نوع از آسفالت، خمیر داغ نیز گفته می‌شود. این خمیر به‌صورت ذوب شده درآمده و بر سطح زمین پخش می‌شود. ماشین‌آلات مناسب این کار، آسفالت گرم را روی زمین می‌کوبند. علاوه بر جاده‌ها در پشت بام برخی خانه‌ها نیز از این آسفالت استفاده می‌شود. از پرکاربردترین آسفالت‌های گرم می‌توان به بتن آسفالتی اشاره کرد. این نوع بتن، قدرت و استحکام بالایی در جاده‌ها دارد.

آسفالت گرم
آسفالت گرم

بتون آسفالتی که در حالت گرم تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد از قیر طبیعی یا همان AC  تشکیل می‌شود. به عبارت ساده‌تر، ماده اصلی آن قیر است و مصالح سنگی نیز در مرحله بعدی به اجرای آن اضافه می‌شود. میله استحکام مهم‌ترین ابزاری است که در زمان اجرای بتن آسفالتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • آسفالت سرد

نحوه تهیه آسفالت سرد متفاوت‌تر از نوع قبلی است. برای تهیه این آسفالت از مصالح سنگی که خرد شده‌اند استفاده می‌شود. البته وجود قیر خالص در تهیه این آسفالت، باعث می‌شود تا محصول نهایی، آسفالت سرد باشد. تفاوتی که در بین آسفالت گرم با سرد وجود دارد این است که آسفالت سرد در دمای محیط ترکیب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌بیان ساده‌تر، آسفالت سرد بعد از کوبیده شدن در این دما، جامد شده و حالت سفتی پیدا می‌کند. کاربری این آسفالت برای جاده‌های طولانی است. این آسفالت حساسیت زیادی به توجه ندارد و افراد می‌توانند چند روز بعد از اجرا از آن، استفاده کنند. در موضوع تعمیر و نگهداری روسازها از آسفالت سرد استفاده می‌شود. علاوه بر این، برای کف‌سازی سالن‌های ورزشی نیز بسیار پرکاربرد است.

  • آسفالت حفاظتی

در این نوع آسفالت نیز از سنگ‌های خرد شده استفاده می‌شود ولی اندازه این سنگ‌ها کوچکتر از نوع قبلی است. همچنانکه از نام این آسفالت مشخص است از آن، به‌منظور کاربردهای محافظتی استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال، در زمان نصب ایزوگام استفاده از این آسفالت باعث خواهد شد که صدمه کمتری به ایزوگام وارد شود. البته بهتر است به این نکته اشاره کرد که مقاومت آسفالت حفاظت، نسبت به دو نوع قبلی کمتر است. میزان قیر به‌کار رفته در آن نیز نسبت به انواع قبلی خود بیشتر است. ضخامت آسفالت‌های حفاظتی در حدود 2.5 سانتی‌متر است. در حالت کلی می‌توان گفت که لایه حفاظتی قیر کامل است ولی در اجرای آن توجه داشته باشید که از قیری استفاده نشود که به لایه‌های سنگی و دانه‌های آن‌ها نفوذ کند ولی باید حالت چسبندگی داشته باشد.

لایه آستر آسفالت چیست؟

لایه آستر آسفالت چیست
لایه آستر آسفالت چیست

همان‌طور که هر متریالی برای کارایی بیشتر، دارای یک آستر جانبی است. در موضوع آسفالت ریزی نیز چنین است. آستر آسفالت در میان لایه رویی و زیری آسفالت قرار می‌گیرد تا کارایی آن را بهبود بخشد. این شرایط برای زمانی است که در جاده‌ها ماشین‌های سنگین در حال تردد هستند. لایه مقاومتی و آستر باعث می‌شود که آسفالت تعبیه شده در سطح جاده مقاومت بالایی داشته باشد. با استفاده از این لایه، شکستگی و خوردگی آسفالت تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

ماسه آسفالت

چون موضوع اصلی ما در این مقاله مشخصات آسفالت خوب است پس باید به این نکته اشاره کرد که آسفالت خوب باید ماسه مطلوبی داشته باشد. ترکیبی از  ماسه مناسب و باکیفیت و قیر طبیعی باعث می‌شود تا آسفالت خوب به‌دست آید. از این روش برای سطح سازی آسفالت‌های قدیمی استفده می‌شود.

آسفالت رویه

آسفالت خوب
مشخصات آسفالت خوب

با توجه به قسمت‌های مختلف آسفالت ریزی می‌توان مطمعن شد که آسفالت رویی نهایی‌ترین بخش برای این کار است. اگر متریال باکیفیتی برای این قسمت استفاده نشود، قطعا خروجی جالبی نخواهد داشت. دلیل این تاکید به خاطر این است که آسفالت رویی تماس زیادی با عوامل محیطی مانند بارش ها دارد. آسفالت‌های نهایی و رویی باید طوری تولید شوند که نسبت به این عومال مقاومت بالایی داشته باشند. البته مقاومت در برابر یخبندان نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

کلام آخر

همان‌طور که در این مطالب مطالعه کردید می‌توان به این نکته مهم پی برد آسفالتی خوب و مناسب است که در ساخت انواع مختلف آن از متریال‌های کاربردی و باکیفیت استفاده شود. نمی‌توان به‌طور دقیق گفت که کدام یک از آسفالت‌های ذکر شده در بالا کیفیت و مطلوبیت خوبی دارند، چون هر یک از آن‌ها در کاربری مختص به خود بهترین عملکرد را دارند. اما به‌جرئت می‌توان گفت که اگر در تولید هر یک از آن‌ها از قیر طبیعی با کیفیت و یا مصالح سنگی مرغوب استفاده شود، مطمعنا نتیجه و خروجی کار بسیار کاربردی و مناسب خواهد بود. در حالت کلی می‌توان به این نکته اشاره کرد که آسفالت سرد به‌منظور استفاده از لایه‌های روسازی کاربرد دارد. در سطوح رویه آستر و مواد اصلی قیر برای استفاده در جاده‌های با ترافیک سبک و سطح اساس قیری به منظور استفاده در ترافیک‌های سنگین از این آسفالت استفاده می‌شود.

ادمین
ارسال دیدگاه