معرفی کامل انواع آسفالت

همه افراد به‌صورت کاملا واضح می‌دانند که آسفالت چیست؟ ولی آیا تمام این افراد از این موضوع اطلاع دارند که آسفالت از ترکیب چه موادی ساخته می‌شود؟ اکثر افراد از جزئیات مسئله، آگاهی کاملی ندارند. ما در اینجا هستیم تا در مورد آسفالت  و معرفی کامل انواع آن، اطلاعات مفید و کاملی به مخاطبان عزیز انتقال دهیم. آسفالت یک ماده کاربردی است که از ترکیب ماسه، شن و قیر طبیعی به‌دست می‌آید. علاوه بر این، آسفالت می‌تواند از ترکیب مصالح ساختمانی یا سنگی مانند دانه‌های خرد شده سنگ به وجود آید. البته بهتر است بدانید ماده چسبناک قیر در تمام آسفالت‌ها نقش اصلی و اساسی دارد. آسفالت‌ها در حالت عمومی به سه دسته سرد، گرم و حفاظتی تقسیم بندی می‌شوند. البته اطلاع از آسفالت و نحوه ترکیب آن به اندازه به‌کارگیری افراد متخصص مهم نیست. برای عملیات آسفالت ریزی در جاده‌های مختلف، استفاده از افراد کاردان و متبحر یک مسئله بسیار ضروری و مهم است. علاوه بر این، به‌کارگیری ماشین آلات راه‌سازی نیز جزو ضروریات است.

انواع آسفالت
انواع آسفالت

قیر

قیر ماده ای سیاه رنگ است که حالت خمیر مانندی دارد. از این ماده برای عایق سازی رطوبت و فراهم کردن آسفالت استفاده میشود.

قیر ماده ای نفتی واز نوع هیدروکربن متراکم میباشد. وجود ماده آسفالتین در قیر باعث سختی آن میباشد.

قیر
قیر

همچنین از قیر در انجام عملیات قیر گونی نیز استفاده میشود.

قیر
قیر گونی

انواع آسفالت

همان‌طور که مطالعه کردید، آسفالت‌ها از موادی چسبنده با عنوان قیر، ماسه و شن در اشکال و کاربردهای متفاوت تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرند. اشکال مدنظر در این کاربردها، آسفالت در حالت سرد، آسفالت در حالت گرم و آسفالت‌های حفاظتی هستند.

یک لایه پوششی مقاوم و محافظت کننده از سطح زیرین زمین با عنوان آسفالت برای جلوگیری از تخریب زیرساخت‌ها و حرکت روان خودروها لازم و ضروری است. حال با توجه به اهمیت آسفالت باید دانست که در هر مکان و جاده‌ای از چه نوع آسفالتی استفاده کرد تا بهترین کارایی و عملکرد را داشته باشد. حجم ترافیکی گاها در برخی مناطق بسیار بالا است. با این حساب، تیم اجراکننده آسفالت و تجهیزات جاده‌ای باید به این شرایط واقف باشند و بهترین کارایی و عملکرد را از خود نشان دهند. آگاهی از موضوع آسفالت ریزی نیازمند شناخت آسفالت‌های چند گانه است.

آسفالت گرم چه نوع کاربری دارد؟

به گروهی از اندودها که در حالت گرم به همراه قیر ترکیب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد، آسفالت گرم گفته می‌شود. این نوع آسفالت باید در حالت گرم بر روی زمین پخش شده و مورد استفاده قرار گیرد.

اگر بخواهیم بین سه نوع آسفالت گرم، سرد و حفاظتی، شناخته‌شده‌ترین آن‌ها را معرفی کنیم، به‌جرئت می‌توان گفت که آسفالت گرم رایج‌ترین و پرکاربردترین نوع آسفالت است. با این حساب، مواد و ترکیبات به‌کار رفته در آسفالت گرم باید از مواد و مصالح مرغوب باشد تا هیچ مسئله و مشکلی برای آسفالت و جاده در حال و آینده به‌وجود نیاید. نوع تولید این آسفالت با توجه به شن، ماسه و قیر طبیعی در کارخانه انجام می‌شود. دمای مناسب برای تولید آسفالت گرم، چیزی در حدود 105 الی 163 درجه است.

آسفالت گرم چه نوع کاربری دارد؟
آسفالت گرم چه نوع کاربری دارد؟

شکل اولیه این آسفالت، به‌صورت خمیر داغ است که با دستگاه‌های مخصوصی روی سطح زمین کشیده می‌شود. بعد از کشیده شدن، ماشین‌آلات مناسب برای این کار، آسفالت را در سطح زمین کوبیده و فشار می‌دهند تا کاملا به زمین بچسبد.

بعد از این مرحله، آسفالت سرد شده و به حالت جامد تبدیل می‌شود. کاربری آسفالت گرم برای قسمت‌های مختلف معابر، و در بخش‌هایی از سازه‌های ساختمانی است. البته در کف فرودگاه‌ها و پشت بام مجموعه‌های مسکونی و تجاری نیز از این نوع آسفالت استفاده می‌شود.

یکی از بهترین نوع آسفالت‌های گرم، بتن آسفالتی است که از مخلوط سنگ‌های ریز و خرد شده به همراه قیر خالص و طبیعی به‌دست می‌آید. بر خلاف آسفالت گرم از بتن آسفالتی در انواع روسازی‌ها، و کاربردهای متعدد و مختلف استفاده می‌شود. علاوه بر این، اگر جاده موردنظر پرترافیک و پرتردد است، بتن آسفالتی می‌تواند بهترین عملکرد را از خود نشان دهد.

آسفالت گرم خود به چند نوع مختلف از جمله، آسفالت رویه‌ای یا توپکا، آسفالت لایه‌‌‌‌‌‌‌‌ای آستر، آسفالت لایه‌ای نفوذی و در نهایت آسفالت لایه‌ای قیری تقسیم‌بندی می‌شود که از این موارد در کاربردهای روسازی و راه‌سازی نهایت استفاده را می‌برند.

آسفالت محافظتی

ترکیب موجود در این آسفالت نیز از دانه‌های خرد شده با یک نوع مخصوصی از قیر است. تنها تفاوت موجود در بین آسفالت محافظتی با آسفالت گرم در میزان و ابعاد دانه‌ها است. کاربرد اصلی و مختص آسفالت حفاظتی به‌منظور پشتیبانی و حمایت از مکان و جاده موردنظر است. در حقیقت، همان‌طور که از نامش پیداست، وظیفه حمایتی از پوشش سطوح در  ایزوگام و موارد مختلف را دارد. درصد و اندازه قیری که در آسفالت محافظتی به‌کار می‌رود بسیار بالاست و نسبت به آسفالت گرم، مقاومت پایینی دارد.

آسفالت محافظتی
آسفالت محافظتی

آسفالت‌های حفاظتی نیز، به انواع مختلفی مانند آسفالت تک لایه، چند لایه، آسفالت سرد پیش اندود، آسفالت تک کت و آسفالت‌های ردمیکس تقسیم بندی می‌شوند. در آسفالت حفاظتی، پخش قیر در معابر با استفاده از شن، خاک، بتن و آسفالت است. در این روش، دانه‌های سنگ بر روی سطوح پخش شده و قیرپاشی با استفاده از ترکیب‌های پیش ساخته از دوغاب و میکرو سرفیسینگ انجام می‌شود. آسفالت میکرو برای عملیات رویه سازی، بهترین انتخاب است. حداکثر ضخامت آن در حدود 12 میلی‌متر و در دو لایه می‌باشد. توجه داشته باشید که از این نوع آسفالت، نباید در لایه سازه و روسازی باربر استفاده کرد.

آسفالت سرد

در این آسفالت، از قیر امولسیون استفاده می‌شود. این ماده از ترکیب آب و قیر به‌دست می‌آید. قیر در این شرایط، ذرات بسیار کوچکی است که می‌تواند در آب، شناور بماند که در این صورت، قیر فاز داخلی و آب، فاز خارجی خواهد بود. فراهم شدن چنین شرایطی، باعث می‌شود تا موقعیت امولسیفایر یا امولسیون به‌وجود آید. در این حالت، هر قدر، ذرات قیر ریزتر باشد، امولسیون، کیفیت بهتری خواهد داشت. با این حساب، ترکیب اولسیون قیر با مواد سنگی باعث می‌شود تا آسفالت سرد، به‌وجود آید.

تولید این آسفالت در دمای محیط است که برای اجرای پیمانکاران نیز، مناسب می‌باشد. البته بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که تولیدکنندگان این آسفالت، ممکن است بنا به شرایط، قصد گرم کردن آن را داشته باشند. حمل و نقل آسان آسفالت سرد، مهم‌ترین مزیت آن است. با این حساب، این آسفالت در مسافت‌های زیاد، به‌راحتی قابل حمل است. البته ذخیره در انبار و استفاده در موقعیت‌های آینده نیز از مزیت‌های بعدی، آسفالت سرد است.

آسفالت سرد
آسفالت سرد

از آسفالت سرد در لایه‌های روسازی می‌توان نهایت استفاده را انجام داد. پیمانکاران مختلف با عملیات اجرایی آسفالت کشی می‌توانند برای مقدار بار زنده و مرده راه و یا ترافیک‌های سبک از آسفالت سرد، به‌بهترین شکل ممکن استفاده کنند. در این حالت، لایه پوششی رویه، قیر و آستر، مناسب‌ترین انتخاب است. البته اگر ترافیک سنگین و بیشتر است، بهترین گزینه استفاده از آسفالت سرد به‌همراه لایه اساس و آسفالت نفوذی است.

ادمین
ارسال دیدگاه