بتن آسفالتی یا Asphalt concrete که به آن اصطلاحاً آسفالت نیز میگویند و کاربردهای گستردهای در راه و رهاسازی پیدا کرده است. در این مقاله میخواهیم مراحل تولید بتن آسفالتی از صفر تا صد و برتریهای این محصول نسبت به دیگر رقبا را به شما دوستان بگوییم. از بتن غلتکی می¬توان برای روسازی جادهها، پارکینگها، فرودگاهها و همچنین در سدهای خاکی استفاده کرد. استفاده از این نوع بتن از اوایل قرن 20 شروع شد و تا آلان نیز این روش در دنیا بسیار معمول است.
اگر بخواهیم مراحل تولید این نوع بتن را از صفر تا صد توضیح دهیم، باید بگوییم بتن آسفالتی، بتنی گرم مخلوط از سنگدانههای شکسته و خرد شده با فیلرهایی است که در کارخانهها باهم حرارت داده شدهاند، سپس آن¬ها را با قیر در دمایی معین مخلوط کرده و برای جادهسازی یا … از آن استفاده میکنند.
انواع آسفالت
در صنعت اغلب سه نوع آسفالت برای پروژههای استفاده میشوند که در ادامه بررسی میکنیم.
بتن آسفالت گرم
بتن آسفالت گرم کاربردیترین نوع آسفالت یا بتن غلتکی است. برای آمادهشدن این نوع آسفالت ابتدا بتن با مواد شیمیایی مانند موم، امولسیون آسفالت و … در بایندر مخلوط میشود سپس به آن آب اضافه میکنند، این عمل دمای اختلاط را بهشدت کاهش میدهد.
بتن آسفالت نیمه گرم
روش تهیة این نوع آسفالت همانند آسفالت گرم است ولی با این تفاوت که در دماهای پایینتر انجام میشود. برای تهیه این آسفالت از کف قیر استفاده میکنند. برای تهیه کف قیر ابتدا آب را با نازل داخل قیر میبرند سپس به دلیل بخار آب درون قیر، حبابهایی درون قیر تشکیل شده و کف قیر را تشکیل میدهد.
بتن آسفالت سرد
مواد اولیه ساخت آسفالت سرد دقیقاً همانند آسفالت گرم است ولی در مراحل آن¬ها تفاوت وجود دارد. برای تهیه آسفالت سرد ابتدا مواد شیمیایی را با آب مخلوط سپس باقی مواد را اضافه میکنیم و اینگونه آسفالت سرد تشکیل میشود. آسفالت سرد را بیشتر برای لکهگیریهای جادهها و … استفاده میکنند.
تاریخچه بتن غلتکی
در ادامه مقالة مراحل تولید بتن آسفالتی از صفر تا صد به بخش تاریخچه میرسیم. در اوایل سالهای 1960 سدها یا سدها خاکی بودند یا با بتن معمولی ساخته میشدند. سدهای خاکی به دلیل آسیبپذیر بودن و نیاز به مراقبت دائمی مناسب ساخت نبودند، از طرفی سدهای بتنی نیز هزینههای بالا و تجهیزات مدرن بسیاری را نیاز دارند. در سال 1980 روشی برای استفاده از بتن غلتکی ارائه شد که با آن میتوانستند سدها را با بتن غلتکی بسازند.
پس از ارائه این روش سد سازان شروع به ساخت سدها با بتن غلتکی کردند و شاهد نتایج فوقالعاده این روش بودند. مزیتهایی که این روش داشت شامل کاهش هزینهها، نیاز نداشتن به تجهیزات زیاد، افزایش سرعت سدسازی و… بود که کمکم این روش را به بهترین راهحل برای سدسازی مدرن تبدیل کرد.
تفاوتهای روسازی با بتن غلتکی با بتن معمولی
امروزه روسازیها عمدتاً به دو صورت انجام میشود. اول روسازی با بتن غلتکی و دوم روسازی با بتن معمولی. حال بیایید تفاوتهای این دو را با هم بررسی کنیم.
- بتن غلتکی سیمان کمتری نیاز دارد.
- بتن های غلتکی نیاز به آب کمتری دارد.
- بتن هایی که معمولی هستند ریز دانههای کمتری از بتن غلتکی دارد.
- بتن غلتکی هوازایی نمیشود.
- بتن غلتکی دارای جداشوندگی بیشتری است.
- بتن معمولی تراکم کمتری از بتن غلتکی دارد.
خاصیتهای بتن غلتکی
امروزه در دنیا از بتن غلتکی استفادههای فراوانی میشود که این نتیجه ویژگیهای این نوع بتن است. در ادامه مقاله مراحل تولید بتن آسفالتی از صفر تا صد به بررسی این ویژگیها میپردازیم.
کارایی بالا
موادی که برای ساخت جادهها یا روسازی استفاده میشوند باید تحمل وزن ماشینهای متراکم ساز مانند ماشین غلتک آهنی را داشته باشند، یعنی وقتی این ماشینها از روی متریال عبور کردند گیرش ماده یا حالت ماده از بین نرود. این ویژگی در صنعت بهشدت موردتوجه است؛ زیرا انتخاب متریال نامناسب مساوی با هزینههایی هولناک در امر بازسازی یا … است.
جداشوندگی
این ویژگی برای پروژههایی مانند سدها بسیار مهم است؛ زیرا کار در حجم انبوه انجام میشود. بتن غلتکی به دلیل کنترل حرارت ناشی از هیدراتاسیون کم و همچنین قطر ذرات بهکاررفته در آن علاوه بر اینکه نیاز کمتری به سیمان دارد دارای ویژگی جداشوندگی بالا نیز هست.
آب انداختگی
کشور ما دارای منابع آبی کمی برای استفاده است پس یکی از معیارهای متریال خوب کمتر مصرف کردن این منبع حیاتی است. بتن غلتکی به دلیل نیاز کم به آب علاوه بر اینکه در مصرف این منبع حیات صرفهجویی میکند، آب انداختگی کمی نیز به نسبت بتن معمولی دارد.
چگالی و تراکم
بتن غلتکی به دلیل نیاز کم به آب دارای چگالی بیشتر نسبت به بتن معمولی است و همین عامل باعث افزایش تراکم آن نیز شده است.
مقاومت فشاری
مقاومت فشاری بتن غلتکی از بتن معمولی بالاتر است و این به دلیل داشتن ذرات درشتتر بتن غلتکی نسبت به بتن معمولی است. مقاومت فشاری در سدها و خیابانهای بزرگ بسیار مهم و تأثیرگذار است.
مدول الاستیسیته
در ادامه مقاله مراحل تولید بتن آسفالتی از صفر تا صد به لغت الاستیسیته می¬رسیم. توضیح مختصر الاستیسیته میشود توان بازگشت به حالت اولیه پس از اعمال نیرو که برای سدسازها و جاده سازها بهشدت مهم است؛ زیرا هزینههای بازسازی را خیلیخیلی کاهش میدهد. حال الاستیسته بتن غلتکی قدری بیشتر از بتن معمولی است و این مورد نیز برتری بتن غلتکی نسبت به بتن معمولی را نشان میدهد.
کاربردهای بتن غلتکی
حال به بخش کاربرد¬ها در مقاله مراحل تولید بتن آسفالتی از صفر تا صد میرسیم. بتن غلتکی کاربردهای زیادی در صنعت مدرن مانند روکش آسفالت و … دارد که در ادامه آن¬ها را نام میبریم.
روکش آسفالت در جاده¬ها
- روسازی ترمینالها، باراندازها و بندرگاهها
- روسازی جادهها بهخصوص جادههای ماشین سنگین و ماشینهای نظامی چرخدار
- جادههای با شیب زیاد
- کاربرد در پارکینگها و راههای ترافیک داخلی سازمانها
و…
نتیجهگیری
تا اینجا مراحل تولید بتن آسفالتی از صفر تا صد را باهم بررسی و با انواع آسفالت، تاریخچه بتن غلتکی، تفاوتهای بتن غلتکی با بتن معمولی و… آشنا شدیم و به ویژگیهای متمایزکننده این نوع بتن پی بردیم. در حال حاضر صنعت روسازی در دستان بتن غلتکی قرار دارد و هر روز کاربردهای گستردهتری در این زمینه پیدا میکند.
اگر شما میخواهید پروژه دررابطهبا روسازی آن هم با بتن غلتکی انجام دهید میتوانید با سایت ایزوگام که یک پیمانکار مناسب برای شما است همکاری کنید.
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.